FrågaFAMILJERÄTTBodelning13/09/2017

Efterlevande make får välja om den vill bodela eller ej

Min make och jag har ett gemensamt barn, min man har ett barn från ett tidigare äktenskap.

Jag har sedan många år sparat lite pengar bl a i fondkonton (för att få dryga ut pensionen). Om min make skulle avlida före mig ingår då dessa konton i giftorättsgodset/bodelningen så att vårt särkullsbarn får laglott även ur dessa konton?

Vi är alla överens om att medel ur dessa konton inte ska ärvas av vårt särkullbarn. Vad krävs i så fall ? Äktenskapsförord ? Testamente, vad behöver då formuleras?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ja det är som du trott. Pengar som du sparar kommer ingå som giftorättsgods i en bodelning om ni skulle skilja sig eller om din make dör.

Men skulle det vara så att ert äktenskap tar slut på grund av att din make dör så kommer du få välja om du vill bodela eller inte, den rätten har inte barnen till den avlidna utan det är helt upp till dig om du vill bodela efter att din make dött (12:2 äktenskapsbalken, https://lagen.nu/1987:230#K12P2S1).

Vill du enbart skydda pengarna i händelse av din makes dödsfall behöver du alltså inte göra någonting. Men om du dör så får din make välja om han ska bodela och då kan i teorin din makes särkullsbarn få ut mer arv om han väljer att bodela. Är detta något ni vill undvika så skulle jag råda er att skriva äktenskapsförord där ni skriver vilken egendom som ska vara er enskilda (och alltså inte får ingå i en bodelning).

Att skriva ett testamente i detta fall är nog inte nödvändigt då det inte verkar som ni vill ändra arvsordningen (dör din make ärver du allt och vice versa, därefter ärver barn. Särkullsbarn kan välja att ärva efter att sin förälder avlidit trots att denne var gift).

Att skriva äktenskapsförord är något vår juristbyrå hjälper till med om det är något ni vill ha hjälp med.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare