Efterlevande make ärver allt om det inte finns några särkullbarn eller något testamente

Jag är gift. Maken har inga barn, hans föräldrar är döda. Han har syskon i livet. Vi har inte äktenskapsförord och inte testamente. Vem ärver maken om han dör före mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är du som kommer ärva efter din make enligt 3 kap 1 § Ärvdabalken (ÄB). Hade din make haft barn från ett tidigare förhållande så hade de ärvt före dig. Hade det varit så att ni hade haft ett äktenskapsförord som hade föreskrivit att viss egendom skulle varit enskild så hade det inte spelat någon roll. Att egendom är enskild påverkar inte rätten att ärva sin avlidne make utan det är en del av den totala kvarlåtenskapen. Att något är enskild egendom har bara betydelse vid en bodelning. Eftersom det inte finns något testamente så påverkar detta heller inte din rätt.

Du kommer att ärva med något som heter fri förfoganderätt. Det innebär att du får full dispositionsrätt över din makes kvarlåtenskap. Du får använda, förbruka, sälja och göra princip vad du vill med kvarlåtenskapen. Det enda du inte får göra är att testamentera bort det du ärver av honom. Detta eftersom att hans del ska tillfalla systern när du dör. Hon har efterarvsrätt till hans kvarlåtenskap vilket framgår av 3 kap 2 § ÄB.

Hoppas det var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Gustav PerssonRådgivare