FrågaAVTALSRÄTTGåva19/03/2018

Efterlevande maka vill ge fritidshus i gåva till sin dotter

Hej,

Efter min pappas död för några månader sedan står nu min mamma som ensam ägare till ett fritidshus som hon inte vill och orkar ha kvar. Jag har en syster som som inte är intresserad av att ha det kvar och för hennes del spelar det ingen roll om jag köper det från mamma eller om mamma ger det som gåva. Min fråga är då om mamma kan ge det som gåva enbart till mig eller om hon ger det till mig och min syster och jag sedan köper ut henne. Vilket är det vanligaste sättet att gå till väga på? Eller om jag ska köpa det från mamma, är det då taxeringsvärdet man brukar ha som pris?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa en fråga till Lawline!

Om din mor ger fritidshuset till dig i gåva

Din mor kan ge fritidshuset till dig i gåva med en föreskrift om att gåvan inte ska räknas som förskott på arv, då gör det inte det heller när din mor avlider och du och din syster ska dela upp tillgångarna (6 kap. 1 § Ärvdabalken https://lagen.nu/1958:637#K6). Om fritidshuset är fast egendom finns det vissa formkrav att iaktta vid upprättande av gåvobrev.

Tror du att ett sådant handlande, att du får fritidshuset i gåva utan att betala något för det, kan leda till oegentligheter mellan dig och din syster kan din mamma ge er båda huset i gåva för att du sedan ska köpa ut din syster. Det är upp till er, kommer slutdestinationen av huset att vara du som ensam ägare är det lättast att du helt enkelt får huset direkt som beskrivs ovan, men då får din syster ingenting för huset.

Vill du att hon också ska bli ersatt, eller få någonting, behöver din mamma inte skriva tillägget om att gåvan inte ska ses som ett förskott på arv. Utelämnar din mamma det tillägget kommer bodelningsförättaren att räkna in fritidshuset i din mammas behållning på grundval av presumptionen att gåvan var ett förskott på arv (6 kap. 1 § Ärvdabalken https://lagen.nu/1958:637#K6), och vidare räkna av husets taxeringsvärde från din del av arvet.

Vilket pris ska du betala till din mamma om du skulle köpa fritidshuset?

Taxeringsvärdet är det värde som används vid bodelningen för att fastställa värdet på en fastighet, marknadsvärdet ska dock alltid antecknas eftersom det är det värde man räknar med att en försäljning hade kunnat dra in. Marknadsvärdet är det värdet som rätteligen anger hur mycket fritidshuset faktiskt hade kunnat säljas för. Marknadsvärdet är ett mer rättvisande pris att använda sig av, trots att taxeringsvärdet speglar marknadspriset på så sätt att det är 75% av marknadsvärdet.

Sammanfattningsvis

Sammantaget så är det absolut lättaste sättet att din mamma ger dig fritidshuset i gåva, och om du inte vill att gåvan ska tas upp som förskott på arv bör din mamma göra ett tillägg i gåvobrevet om att det inte ska ses som ett förskott på arv. Vidare om du skulle bestämma dig för att köpa huset av din mamma så är det marknadsvärdet som är det mest rättvisande.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare