Efterlevande maka och särkullbarns arvsrätt

Jag är särkullsbarn och enda barnet till min avlidne pappa. Han o frun har ett hus hon bor kvar i just nu. Det hittades inget testamente så jag ärver pappas del. Han hade aktier samt lite pengar på banken. Jag har fått pengar för dom sålda aktierna. Men min fråga är visst ska väl jag ha hälften av husets värde också och visst kan jag kräva att det ska säljas?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline!

När någon avlider så ärver dennes bröstarvingar (dvs barn) kvarlåtenskapen enligt ärvdabalken (ÄB) 2 kap. 1 § se här. Om arvlåtaren (dvs den avlidne) var gift ska dock den efterlevande maken ärva kvarlåtenskapen enligt ÄB 3 kap. 1 §. Det innebär att den efterlevande makan till din pappa alltså ärver hans kvarlåtenskap.

Då du är särkullbarn (alltså bröstarvinge till den avlidne men inte till den efterlevande maken) har du dock rätt att få ut din arvslott direkt efter din pappa, se ÄB 3 kap. 1 §.

När en make i ett äktenskap dör så görs först en bodelning dem emellan (äktenskapsbalken 9 kap. 1 §) och det som ingår i bodelningen är giftorättsgods (äktenskapsbalken 10 kap. 1 §), vilket är all egendom som inte är enskild egendom. Vid bodelningen läggs vardera makens giftorättsgods ihop sedan avdrag har gjorts för makarnas eventuella skulder. Summan av vardera makens giftorättsgods som lagts ihop delas sedan på hälften. Den delen som i ditt fall då finns på din pappas sida utgör hans kvarlåtenskap.

Eftersom du då som jag nämnt har rätt att få ut din arvslott direkt, och det inte finns något testamente som begränsar detta på något sätt, innebär det att du ska få egendom till ett värde av din pappas kvarlåtenskap. Så länge huset har ingått i bodelningen som giftorättsgods (och inte varit den efterlevande makans enskilda egendom) så har dess värde delats mellan makarna. Det innebär att du har rätt till hälften av husets värde. Om det är möjligt kan till exempel den efterlevande makan i praktiken ”lösa ut dig” med pengar så du får halva värdet och den efterlevande makan kan då samtidigt bo kvar i huset. Men finns inga pengar till att göra detta så kan det bli så att huset måste säljas.

Detta svar ges inom ramen för vår gratisrådgivning. För ytterligare och mer precis rådgivning i ditt fall kan du genom Lawline kontakta specialiserade familjerättsjurister och det går t.ex. enkelt att boka tid på ett kontor nära dig via http://lawline.se/boka alt. klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare