FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt27/06/2016

Efterlevadeskydd

Jag vill göra det enkelt för min kära fru, så om jag skulle dö, då vill jag att det skall vara så "smidigt" för henne som det går. Vi har inga barn.

Det är jag som skött allt administrativt, försäkringar, bank osv.

Önskar att hon skall leva vidare utan en massa krångel och pappers arbete. Hur gör jag då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att underlätta för din efterlevande ska du se över vad det finns för olika ersättningar som din fru kan ta del av. Du kanske har någon avtalsförsäkring via din anställning som ger den efterlevande rätt till ersättning vid dösfall. Kolla detta med din arbetsgivare. I regel omfattas de flesta försäkringar av något som kallas tjänstegrupplivförsäkring (TGL). I vissa fall behöver man själv meddela dödsfallet för att få denna försäkring utbetald.

Du kan också välja ett såkallat återbetalningsskydd på din tjänstepension samt att du kan ha egna privata pensionssparanden som din fru kan ta del av. Se också över om du skulle vilja teckna någon famijepension eller efterlevandepension. Det kan också finnas andra dödsfallsförsäkringar, dessa kan man ha tecknat privat, genom fackförbund eller genom sin arbetsgivare.

Om du har mer frågor eller funderingar kring pension rekommenderar jag dig att ta kontakt med någon pensionsexpert, exempelvis genom din bank.

I övrigt, för att göra det så smidigt som möjligt, kan ni se till att det finns ett äktenskapsförord eller ett testamente om ni vill avtala om något speciellt. Se också till att ha alla dokument samlade om din pension, ditt privata sparande, försäkringar, vilka banker och kontonummer du har samt annan viktig information som har koppling till er ekonomi och ert hushåll.

Ha en fortsatt bra dag!

Nathalie ByströmRådgivare