Efterarvsrätt för syskon

Hej! gift par, A o B , utan barn,det finns syskon o syskonbarn på båda sidor som efterarvingar.A dör först :båda har stora tillg. i boet, A dock 3 gånger mer i tillg. jämfört med B. Om gemensamt testamente(alltså inget testamente alls) ej finns eller förklaras ogiltigt,vilka regler gäller då vid arvsskiftet efter B ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Då A och B inte hade några barn och inget testamente finns ärver efterlevande maken B hela A:s kvarlåtenskap med fri förfoganderätt enligt 3:1 ÄB (Ärvdabalken). När B sedan dör skall enligt 3:2 ÄB A:s arvingar utfå efterarv efter A. Det A:s arvingar skall utfå är en kvotdel av B:s kvarlåtenskap. Kvotdelen bestäms av hur mycket B fick i arv med fri förfoganderätt från A. Om kvotdelen exempelvis utgör 2/3, skall A:s arvingar utfå 2/3 av B:s kvarlåtenskap vid dennes död. Det som finns kvar av B:s kvarlåtenskap, när A:s arvingar utfått sitt efterarv, fördelas därefter till B:s arvingar.

Då både A och B endast har syskon och syskonbarn som närmaste släktingar innebär det enligt 2:2 ÄB att det är syskonen som skall ärva. Har något syskon avlidit skall syskonets lott delas mellan dennes barn.

Ärvdabalken hittar du här: ärvdabalken.

Vänligen

Hanna SkoglundRådgivare