Efterarvsrätt

Hej Vi är tre syskon. Vår mamma gick bort 2008. I samband med bouppteckning och arvsskiftet så avstod vi alla tre vår arvslott/laglott för att vår styvpappa skulle kunna bo kvar och även behålla fritidshuset. Vår mamma var sjuk länge så de hann skriva testemente och även föra över båda husen och övriga tillgångar till vår styvpappa. Han äger nu båda husen. Min ena syster har nu en önskan att låta sig bli adopterad av vår styvpappa. Vad händer då med arvet efter honom? Har vi alla tre syskon fortfarande samma lagliga arvsrätt, dvs allt delas på tre?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Laglotten består i hälften av arvslotten (Äktenskapsbalken SFS (1958:537) (ÄB) 7 kap 1 §). För er som är tre syskon skulle arvslotten, om testamente inte hade skrivits, vara 1/3 (ÄB 2 kap 1 §). Laglotten blir därför i ert fall 1/6 av din mammas kvarlåtenskap.

Som du skriver går det att skjuta upp sitt arv till förmån för den efterlevande maken (ÄB 3 kap 9 §). Ni har då så kallad efterarvsrätt. Denna efterarvsrätt är inte kopplad till någon viss egendom eller ett visst belopp utan består i en andel av din styvfars tillgångar (ÄB 3 kap 2 §). Om efterarvet t ex utgjorde 30 % av din styvfars tillgångar när han ärvde din mamma består efterarvet av 30 % av din styvfars tillgångar vid din styvfars död. Detta oberoende av om hans förmögenhet har minskat eller ökat under hans livstid.

När din styvfar dör måste man därmed räkna ut hur stor andel av dina styvfars tillgångar som utgör efterarv. Detta efterarv delas sedan på tre och utdelas till var och en av er syskon.

Att din syster eventuellt blir adopterad kommer därför inte påverka er arvsrätt. Hennes arvsrätt från er styvpappa kommer endast utgå från den del av din styvfars tillgångar som inte utgör efterarv.

Hoppas att du fick klarhet i din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare