Efterarvsandelen när ett av syskonen redan fått ut sin laglott

Min mamma hade tre barn. Två särkullebarn samt mig som är deras gemensamma barn.

När min mamma dog så skedd en delning av boet.

Pappas giftorättsdel blev 50% av totala värdet.

Mammas 50 % delar jag och mina två halvbröder.

Enligt följande: 1/3 + 1/3 + 1/3

Jag och en utav mina halvbröder låter pappa sitta i orört bo.

Den andra halvbrodern tar ut sin del.

Nu har pappa avlidit:

Frågan är kort och gått. Hur stor andel skall min halvbror få av totalen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om arv finns i Ärvdabalken (ÄB).

När din mamma gick bort begärde alltså din ena halvbror ut sin laglott, vilket då motsvarade 1/6 av din mammas kvarlåtenskap (halva arvslotten på 1/3). (ÄB 7 kap. 1 §) Din pappa ärvde därmed 1/6 + 1/3 + 1/3 av din mammas kvarlåtenskap. (ÄB 3 kap. 1 §)
- Av dina föräldrars gemensamma egendom fick din bror alltså ut 1/12 och din pappa fick 11/12.

Du och dina halvsyskon fick en efterarvsrätt till den andel er respektive lott utgjorde av din pappas totala egendom. (ÄB 3 kap. 2 §) Nu när din pappa har gått bort gäller följande:
- Din halvbror som redan tagit ut sin laglott har rätt till efterarv på 1/11 av totalen.
- Din andra halvbror har rätt till efterarv på 2/11 av totalen.
- Du är den enda som har rätt till arv efter din pappa och du har därför rätt till 8/11 av totalen (varav 2/11 är efterarv från din mamma).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare