Efterarvinges skydd mot dispositioner av efterlevande maka

När min far avled omnämndes jag som enda barn i bodelningen som “efterarvinge.” Bland min fars värdefullaste tillgångar var ett antal “ovärdeliga” handskrivna böcker, 51 volymer. Min far hade under åren innan hans bortgång försäkrat sig att jag skulle ta hand om dessa böcker och ansvara så att de förblev i familjen. När min mor gick bort nyligen upptäcktes det att hon utan min vetskap skänkt bort alla dessa böcker några månader (4) före det att hon gick bort. Har jag som “efterarvinge” rätt att kräva tillbaka denna “gåva” från gåvotagaren eller kräva ersättning ? Min mor hade dessutom testamenterat bort allt utom min arvslott. Skall den proportionella del som min far efterlämnade till mig som efterarvinge i hans bouppteckning avräknas till min fördel ? Med vänlig hälsning /R

Lawline svarar

Hej!

Det skydd som en efterarvinge har är först och främst att efterlevande make inte har rätt att testamentera bort den andel som ska gå i efterarv till först avlidnes arvingar, 3:2 ärvdabalken (ÄB). Det innebär att om din mors testamente inskränker på din rätt till efterarv så kan du motsätta dig det. Den andel som din mor innehaft med fri förfoganderätt (vanligtvis hälften, vilket det är om dina föräldrar inte hade äktenskapsförord eller av annan anledning hade enskild egendom) har du därför rätt till, oavsett vad som står i testamentet. Skyddet gäller dock inte specifik egendom som din far efterlämnat, utan du kan endast kräva ett värde motsvarande andelen efter honom, vilket innebär att du skulle kunna bli tvungen att "nöja dig" med saker som aldrig ägts av din far, så länge värdet motsvarar din ideella andel. Detta gäller dock inte om det finns ett testamente efter din far som säger att du ska ha specifik egendom, i så fall har du rätt till den om din mor fortfarande ägde egendomen när hon dog.

Dessutom har du efter din mor rätt till laglott, vilken du kan kräva även om testamentet inskränker på den, 7:3 ÄB. Om du är enda bröstarvinge också efter din mor så är din laglott hälften av din mors totala egendom, 7:1 ÄB. Det innebär att du totalt, om din mor innehaft hälften av sin egendom med fri förfoganderätt (vilket är det vanligaste, se ovan), kan kräva totalt 3/4 av din mors kvarlåtenskap oavsett vad testamentet säger - 2/4 som efterarv efter din far och 1/4 som laglott efter din mor.

Vad gäller böckerna som givits bort så kan du eventuellt skyddas av 3:3 ÄB. Det förutsätter att gåvan anses otillbörlig gentemot dig och att det skett en väsentlig minskning av din mors egendom. En minskning måste vara i vart fall 25 % för att vara väsentlig (se HD:s dom i mål T5702-11). Om dessa rekvisit är uppfyllda, vilket är beroende av en helhetsbedömning vilken tyvärr inte kan göras utan mer detaljer kring ditt fall, har du i första hand rätt att få ut större del av arvet efter din mor för att kompenseras för värdeminskningen. Om inte det räcker till så kan du kräva att gåvomottagaren återbär böckerna eller motsvarande värde, under förutsättning att hen insåg eller borde insett att gåvan var till förfång för dig. Då gåvomottagaren kan återbära värdet på böckerna kan du inte vara säker på att kunna få tillbaka böckerna utan kan bli tvungen att "nöja dig" med värdet. Om du ändå tycker det är värt att försöka återbära gåvans värde skulle jag rekommendera dig att vända dig till en jurist för att få vidare hjälp, frågan är beroende av en helhetsbedömning som kräver en helhetsbild av ärendet.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare