Efterarv trots ekonomisk kompensation vid arvsskiftet?

Hej, Min far testamenterade en fastighet, lösöre, bohag med fri förfoganderätt till hans maka, ej min mor. Makan har inga egna barn. Är dbo-delägare. Vid arvskiftet fick jag (ej makan) en kontant ersättning för denna fastighet, ersättningen uppgick till halva taxvärdet. Vid makans bortgång: kommer jag att omfattas av något efterarv?

Lawline svarar

Hej!

Om du kommer ha rätt till något efterarv är beroende av vad som står i den arvsskifteshandling som du har undertecknat (23:4 Ärvdabalken). Det är möjligt att som efterarvinge vid arvsskiftet avstå från anspråk på efterarv, så om det är anledningen till att du fått den kontanta ersättningen så kommer du inte ha rätt till efterarv.

Om det däremot inte gjorts någon sådan överenskommelse så kommer du ha rätt till efterarv, så tillvida att den kontanta ersättningen inte motsvarar hela din arvslott, och du därför redan fått ut hela ditt arv. I och med att du endast fått ut halva taxeringsvärdet borde värdet inte motsvara hela din arvslott, så till vida att ni inte är fler efterarvingar. Taxeringsvärdet är oftast lägre än marknadsvärdet, vilket är vad som ska ligga till grund för arvsberäkningen, varför det är troligt att du har rätt till efterarv.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637#K23.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare