Efterarv till annan än bröstarvinge

Min mor är omgift och jag är hennes enda barn. Min styvfar har inga egna barn. Det finns endast en bror till min styvfar i livet. De har inte haft kontakt på många år och kommer heller aldrig att ha det. I vilken utsträckning har brodern rätt att ärva? Måste testamente skrivas för att förhindra att brodern ärver? Det är min mors och styvfars vilja att brodern inte ska ha något. Jag är medveten om att mor sitter i orubbat bo till sin bortgång, men vad gäller sedan? Brodern har 2 egna barn,

I händelse av hans bortgång blir de arvtagare i sin tur?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga handlar om arvsrätt och därför blir ärvdabalken tillämplig. När din styvfar går bort kommer din mamma att ärva från honom enligt 3:1 ärvdabalken. Detta förutsätter såklart att han avlider före din mamma. När din mamma sen går bort kommer din styvfars efterarv (som alltså din mamma ärvt) gå till brodern enligt 3:2 ärvdabalken. Din mamma kan inte reglera detta genom sitt testamente. Om brodern har avlidit vid denna tid har hans barn rätt att ärva i sin faders ställe. Genom att testamentera skulle din styvfar kunna reglera så att brodern inte får något arv. Regler om testamente finns i 10 kap ärvdabalken.

Hoppas det löser sig!

Linn Kanter PergamentRådgivare