Efterarv och testamente

Hej.

Min syster har avlidit, hon är änka sen 1971. Hn är aldrig omgift utan levt ensam sen dess. Vi är två syskon till henne i livet. Hon har Inga barn. Hon har skrivit testamente till förmån för hennes tre syskonbarn (våra barn). Hennes man som avled 1971 har en syster vid livet och där kommer frågan om efterarv.

Vem ärver vad ? Blir det något efterarv för systern till hennes avlidna man?

mvh Karin genom sonen Christian

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rätten till efterarv regleras i ärvdabalken 3 kap 2 §. Ett syskon till den först avlidne maken, har vid efterlevande makes död, rätt till efterarv. Systern är därför berättigad till efterarv. Hur stor andel som utgör efterarv beror på hur mycket som er syster fick ärva vid makens död. Den andel som blir kvar kommer att tillfalla syskonbarnen i enlighet med testamentet.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare