Efterarv och särkullbarn

Hej! En fråga jag har grubblat: En mor har en oäkta son, gifter sig och får två söner med maken. Maken dör och hon ärver hela kvarlåtenskapen. Hur blir fördelningen efter hennes död? Kommer den första "oäkta" sonen ärva en tredjedel eller en sjättedel? Han är inte makes son så han borde inte ha arvsrätt till 50 %. Maken har bara gett rätten till namnet, men inte adopterat sonen eller gjort testamente.

Lawline svarar

Hej!

Makar ärver varandra med fri förfoganderätt, 3:1 ärvabalken (ÄB). Det innebär att efter att den andra maken avlidit så ska arvet efter den första maken fördelas till dennes arvingar i så kallat efterarv, 3:2 ÄB. Efterarvet är en andel av den andra makens totala egendom, om makarna endast haft giftorättsgods (alltså inte haft enskild egendom pga t.ex. äktenskapsförord, gåvor eller arv) så blir andelen 50 %.

I det aktuella fallet innebär det att när maken avlider så ärver hans fru hela kvarlåtenskapen, då makars arvsrätt går före gemensamma barn, 3:1 ÄB. När frun sedan avlider ska efterarvet efter maken fördelas innan arvet efter henne fördelas. Efterarvet delas mellan makens egna arvingar, dvs de två gemensamma sönerna. Om efterarvsandelen är 50 % får således sönerna 25 % var. Sedan fördelas arvet efter frun till hennes arvingar, dvs hennes tre barn, så att de får en tredjedel var av de kvarstående 50 %-en. Det innebär att fruns särkullbarn endast får 1/6 medan de två gemensamma sönerna får 5/12 vardera, då de ärver både sin mamma och sin pappa vid fruns bortgång.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637.

VÄnliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare