Efterarv och laglott

Hur delas vårt arv efter vår nu avlidna farmor upp? Farfar dog för ca 5 år sedan och det fanns inget testamente. Vid bouppteckning framgick det att han ägde ca 3 gånger mer än farmor vid hans bortgång. Farmor fick fri förfoganderätt då de var gifta. Nu har även farmor avlidit och hon hade skrivit ett testamente där en annan släkting blir universell arvstagare till hennes del. Vår pappa var deras enda barn och han dog när vi var små. Hur ska arvet fördelas mellan oss?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Först och främst så träder ni barnbarn i er pappas ställe som bröstarvingar eftersom att han är bortgången, enligt ärvdabalken kapitel 2 § 1. Ni har därmed rätt till efterarvet från er farfar samt er laglott från er farmor.

För att göra mitt svar tydligt kommer jag att följa ett exempel i vilket jag utgår ifrån att er farmors totala förmögenhet efter er farfars bortgång bestod till 75 % av egendom från er farfar (enligt vad du skrev ovan att er farfar ägde ungefär tre gånger så mycket som er farmor).

Er farmor ärvde er farfar med fri förfoganderätt. Fri förfoganderätt innebär att er farmor kan göra vad hon vill med arvet, förutom att testamentera bort det. Det är här efterarvsrätten kommer in i bilden; ni har rätt att få ut den andel av er farmors förmögenhet som härrör från er farfar (observera dock att efterarvsrätten endast täcker en andel av förmögenheten och att ni inte har rätt till specifik egendom). Den andelen kan er farmor inte testamentera bort till en universell arvtagare.

Om er farmor efter er farfars bortgång ägde 3000k, varav 75 % bestod av vad hon ärvt av er farfar, så har ni i det läget rätt till 2250k i efterarv. Om hon sedan när hon dör äger 1000k, så har ni rätt till 750k. Oavsett beloppet ska 75 % av totalsumman delas lika mellan alla bröstarvingar.

Vad gäller de resterande 25 % som er farmor äger har ni i egenskap av bröstarvingar rätt till era laglotter om ni jämkar testamentet enligt kapitel 7 § 3. Säg att de 25 % som kvarstår motsvarar 750k och att ni är tre syskon som fungerar som bröstarvingar. Vardera syskon har 750k/3=250k i arvslott, och därmed 250/2=125k i laglott. Det innebär att ni tillsammans ärver totalt 375k och att den universelle arvtagaren ärver resterande 375k.

Ett fullständigt exempel kan se ut såhär:

Er farmors förmögenhet vid hennes bortgång: 3000k.
Ert efterarv efter er farfar: 75 % av 3000k=2250k.
Er farmors egna förmögenhet: 3000-2250=750k.
Era laglotter efter er farmor: 750/2=375k (detta belopp ska delas lika mellan antalet bröstarvingar).
Arv som utgår till den universella testamentstagaren: 3000-2250-375=375k.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare