Efterarv och fördelning mellan särkullbarn som avstått sitt arv

Min mamma var gift men är nu änka. Hennes man hade 3 barn som alla avstod från sin arvslott. Vid flera tillfällen har min mamma undrat hur arvet delas när hon i sin tur lämnar jorden. Delar mina bonussyskon på hälften och jag och min syster på hälften eller delas det rättvist mellan 5 st?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det kommer till en arvsfördelning där någon tillfälligt avstått sitt arv, som i ert fall, tillämpas reglerna om efterarv. Summan av vad som står här nedanför är att ja, med undantag för eventuell enskild egendom din mor har, delas hennes totala förmögenhetsmassa på hälften, varpå ena hälften delas mellan dig och din syster och resterande halva delas mellan de tre efterlevande barnen från maken. Detta är förutsatt att varken din mor eller maken valt att testamentera något annat.

Jag ska försöka exemplifiera hur det blir här nedanför.

När en make ärver eller förvaltar den andres tillgångar till förmån för särkullbarn ärvs den delen med fri förfoganderätt. Det betyder enkelt att hon kan använda arvet som hon vill, men inte ge bort en del av det till er som är hennes egna arvingar eller själv testamentera bort det. Eftersom det händer att en förmögenhetsmassa ökar eller minskar hos den efterlevande maken delar man upp det på ”efterlevandes kvotdelar” för att sen fördela arvet.

Säger vi att det totala giftorättsgodset din mor och hennes man hade när han gick bort var 120 kronor. Förutsätt att han inte testamenterat något annat, är hans hälft (60:-) menad att delas lika på hans tre barn med 20:- vardera. Eftersom de avstod sitt arv då, tittar man på hur stor kvotdel av hela arvet de skulle ärvt. Dividerar vi 120 med 20 får vi att den avståddes kvotdel är ca 16,66. När din mor går bort, ärver de tre barnen på din makes sida då 16,66% av arvet vardera, medan du och din syster ärver 1,5 * 16,66% (dvs 25%), vardera.

Anledningen att man gör såhär är just ifall arvsmassan ändrats väsentligt och man behöver avräkna någons del. Men som det framgår av dig vill ni bara veta hur massan fördelas och då är det precis som du skrev först att ni delar på hälften och ur halvan får de tre ta var sin del från vad som härstammar från sin far medan du och din syster tar er del ur halvan från er mor.

Hoppas du fått svar på din fråga och att det inte blev för krångligt. Behöver ni hjälp att tillämpa reglerna är ni varmt välkomna att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare