Efterarv i internationellt förhållande

Jag är tysk, min fru är kanadiensisk och vi bor tillsammans redan 6år i Sverige. Vi är gifta sedan 2015 och fick ett barn i Februari. Vi äger en bostadsrätt 50:50 och har inga andra skulder. Vi undrar vilka lagar gäller om nån av oss eller bägge dö. Vi vet enligt europeisk lag gäller nu bara Svensk rätt och allting går till efterlevande partnern (eller hur?). Men fungerar det också internationellt (med Kanada då)? Och om bägge dör, behöver vi nåt testamente för att fästställa vad ska hända med barnet och lägenheten? Om ja, vad är enklaste att gör det? Finns det ett online formulär eller behöver vi att få det attesterat?

Lawline svarar

Hej!

Sedan 17-08-2015 gäller att frågor om arv oftast kommer att prövas i det land den avlidne var bosatt i (dvs. Sverige) och då enligt svenska regler. Eftersom den största tillgången, som jag förstått er, är bostadsrätten i Sverige kommer det nog inte heller finnas några ytterligare komplikationer.

Det är mycket riktigt så att, då ni är gifta, den efterlevande maken ärver efter den avlidne. Enligt svensk rätt är det egentligen barnet som "ärver", men att den efterlevande maken erhåller s.k. efterarv. Praktiskt sett blir det som om den efterlevande maken får arvet.

Vid den olyckliga situationen att ni bägge skulle avlida samtidigt tillfaller arvet ert gemensamma barn. Testamente skrivs i det fall ni inte vill att arvet tillfaller på detta sätt. För att ett testamente ska vara giligt finns det visa formkrav. De är enligt följande:

(1) Den måste vara skriftlig,

(2) ha två utomstående vittnen som ser testamentet skrivas,

(3) den måste underskrivas med vittnena,

(4) vittnena ska skriva under och

(5) vittnena ska förstå att det är ett testamente (men däremot inte dess innehåll).

Om dessa krav inte uppfylls blir testamentet ogiltigt. Något populärt formulär finns mig veterligen inte, utan formuleringen sitt testamente kan ske med mycket frihet, så länge formkraven följs.

Jag hoppas ni fick svar på er fråga!

Lawline RådgivareRådgivare