Efter hur lång tid kan du kräva in skadestånd?

Jag vill stämma min mamma för tortyr alternativt misshandel både psykisk och fysisk under hela min uppväxt tills hon kastade ut mig när jag var ca 16-17 år gammal. Jag är nu 33 år gammal. Socialtjänsten har varit inblandad under min uppväxt och hon har blivit åtalad och villkorligt dömd för misshandel av mig tidigare. Jag undrar nu vad jag har för chans att vinna en sån stämning och vad det skulle kosta mig.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Kan hon fortfarande bli åtalad för brotten?
Din mamma kan inte längre bli åtalad för det som skedde när du var 17 år och dessförinnan.

Tortyr finns i svensk strafflagstiftning endast inom brott mot mänskligheten så det som i ditt fall blir aktuellt är misshandel av normalgraden eller grov misshandel, brottsbalkens 3 kapitel, 5 och 6 paragraf.

För misshandel av normalgraden är preskriptionstiden fem år, se brottsbalken 35 kap 1 paragraf.

För grov misshandel är preskriptionstiden åtta år, se brottsbalkens 35 kapitel 1 paragraf.

Brotten är i sig redan preskriberade.

Kan du ändå kräva ut skadestånd (stämma henne på skadesrånd)?
Du har rätt att kräva ut skadestånd från din mamma 10 år från händelsen skett. För de brott hon dömdes för gäller också 10-årsregeln, preskriptionslagens paragraf 2 och 3.

I ditt fall verkar det dessvärre vara försent att stämma din mamma på skadestånd för sådant som skedde under din uppväxt.

Finns det någon möjlighet att få pengar av din mamma?
Om din mamma självmant går med på att betala ett skadestånd finns det inget hinder från att få ditt skadestånd. Men du kommer inte vinna framgång i med en stämningsansökan eftersom att det är preskriberat, tiden för talan har utgått.

Hoppas du fick svar på dina frågor! Du får gärna lämna ett omdöme för min fortsatta utveckling.

Alicia AbreuRådgivare