Effekter av säljares kontraktsbrott

Vad kan påföljden bli om jag som kattuppfödare inte vill sälja till en person som tingat en kattunge från mig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras av konsumentköplagen — KKL.

Här behöver man göra en skillnad mellan straffrätt och civilrätt. Straffrätt är ett rättsområde som rör förhållandet mellan staten och individen, medan civilrätt är alla rättsområden som rör förhållandet mellan två (eller fler) parter som båda är privata.

Avtalsbrott är inget brott i straffrättslig mening, och du kan därför inte heller få något straff.

Däremot är du civilrättsligt bunden av avtalet, alltså bunden i relation till köparen. Köparen har rätt att betala enligt avtalet och i gengäld få kattungen, och kan vända sig till domstol för att kräva statens hjälp att fullgöra köpet (12 § KKL). Meddelar du köparen att du inte tänker uppfylla dina förpliktelser enligt avtalet har han eller hon också som alternativ en rätt att häva köpet, vilket ju för dig bara vore positivt (13 § KKL).

Jag gissar — men det behöver du avgöra — att köparen inte är intresserad av att dra saken till domstol, utan hellre kan tänka sig att köpa en kattunge av någon annan istället.

Oavsett om köparen väljer att kräva fullgörelse eller att häva köpet, har köparen rätt att också kräva skadestånd från dig — ersättning för de skador han eller hon lider av att du vägrar sälja (14 § KKL). Jag föreställer mig att det är två typer av köparens utgifter du kan tänkas behöva ersätta: 1) Om köparen på grund av ditt avtalsbrott istället köper en annan kattunge för ett högre pris än ni kommit överens om, lär du vara tvungen att täcka prismellanskillnaden. Notera att säljaren bara har rätt att kräva mellanskillnaden upp till ett marknadsmässigt normalt pris, och inte får "straffa dig" genom att betala ett högt pris. 2) Övriga utlägg köparen haft på grund av ditt avtalsbrott, till exempel bränslekostnader om köparen åkt bil till dig för att titta på katten och inte gjort detta om ni aldrig ingått avtalet, om köparen köpt en sele till katten men nu inte har någon nytta av den och så vidare.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare