FrågaKÖPRÄTTKöplagen26/11/2015

Effekter av ingå köpeavtal om katt och sedan sälja katten till annan

Hej.

Min bondkatt har fått kattungar. Jag har haft annons ute på Blocket och alla ungar har blivit tingade. En köpare har inte känts helt rätt vid besöket men jag kände att det kanske inte var någon fara. Katten skulle ha hämtats i måndags men då skrev hon att hon inte hade fått in en utbetalning vilket gjorde att hon inte kunde hämta katten förrän senare i veckan. Då pratar vi om en katt för 500:-. Idag kom en annan köpare för att hämta sin katt och ville då även köpa den andra som redan var tingad. De här köparna känns 100% rätt och min dröm har hela tiden varit att katterna skulle säljas i par. Jag bestämde mig därför för att de ska få köpa båda katterna vilket har gjort den andra köparen förbannad (vilket jag iofs förstår.) Kan jag hamna i trubbel för det här nu? Vi har inte skrivit några avtal men har mailat och kommit överens.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Katter utgör lös egendom och eftersom du inte säljer katten i egenskap av näringsidkare gäller köplagen enligt 1 §.

Du och den första köparen har gjort en överenskommelse som medför ömsesidiga förpliktelser vilket medför att ni har ett avtal. Sålänge den första köparen inte fullgör sin förpliktelse, det vill säga betalar, så har du rätt att hålla inne katten. Om köparen inte betalar i tid får du som säljare häva köpet om dröjsmålet anses utgöra ett väsentligt avtalsbrott enligt 54 § KöpL.

Om du däremot gick med på att köparen skulle hämta och betala för katten vid ett senare tillfälle så har du gett köparen en tilläggstid enligt 54 § 2 st KöpL. Detta ugör en ny överenskommelse om när prestationerna ska utväxlas.

Eftersom ni hade ett avtalsförhållande och det inte sagts att du fick sälja katten till en annan köpare vid dröjsmål med betalning så har du begått ett avtalsbrott. Inga prestationer har dock utbyts och man torde kunna betrakta det som att avtalet hävts eftersom det inte längre finns någon katt att sälja.

Köparen kan eventuellt begära skadestånd på grund av avtalsbrottet enligt 67 § KöpL, dock finns det troligen ingen skada i det här fallet som skadeståndet kan grundas på.

Sammantaget är det avtalsstridigt att göra som du gjort. Bättre vore om du hävt köpet när du fick reda på att köparen skulle dröja med betalning. Det köparen eventuellt kunnat göra är att begära skadestånd, men det finns troligen ingen grund för detta.

Hoppas du är nöjd med ditt svar, om inte, eller om du har närmre funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare