FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt26/04/2016

EES-medborgare

Anses jag som svensk vara Ess medborgare om jag är gift med min partner?

Med EES-medborgare avses en utlänning som är medborgare i en EES-stat. När det gäller familjeanknytning avses även vissa svenska medborgare i enlighet med vad som närmare framgår av 3 a kap. 2 § andra stycket. Lag (2014:198).

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som svensk medborgare är du även EES-medborgare och det är du oberoende av vem du är gift med. Sverige är en EES-stat och därmed är alla svenska medborgare även EES medborgare.

Med vänlig hälsning

Farah WaliRådgivare