FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt07/07/2014

Dubbla dagis?

Hej, Jag har en fråga angående dubbelt dagis. Jag separerade för ett par år sedan med mamman till min son. Då vi fram tills alldeles nyligen bott i samma ort så har det inte varit någon diskution om vår sons dagisplats. Nu har mamman flyttat till en stad där även vår son är skriven. Hon vill nu att han ska gå på dagis där hon nu bor. Jag har hört om barn som har rätt till 2 dagisplatser då föräldrarna har delad vårdnad och bor på olika orter. Mammans nya bostad ligger drygt 30 km från min bostad så detta blir en körsträcka för mig på 120 km per dag för att lämna och hämta på dagis. Tilläggas bör att jag inte jobbar i eller i närheten av denna ort. Så frågan är om jag har rätt att ha kvar honom på sitt ursprunliga dagis samtidigt som han får en plats i mammans nya ort?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du beskriver en fråga som handlar om vårdnaden av barnet. Dessa regler finns i Föräldrablken (FB). http://lagen.nu/1949:381. En ledstjärna inom svensk familjerätt är barnets bästa enligt 6:2a FB.

Det framgår inte av din fråga om ni har gemensam vårdnad om sonen. Om ni har gemensam vårdnad om barnet så ska besluten gällande barnet ske med samtycke, FB 6:11 och FB 6:13.

Jag antar att du samtyckte till att din son blev skriven på den nya ardressen i enlighet med 7a§ Folkbokföringslagen. Där anges att barnet ska vara skrivet på den adress som föräldrarna kommer fram tillsammans, om er son kommer bo hos er lika mycket.

Du har inte skrivit hur gammal sonen är och om du och mamman bor i samma kommun. Ni bör diskutera hur lämpligt det är för barnet att ha två dagis om ni tänker i ett längre perspektiv när barnet ska börja skola. Barnets bästa handlar om att man handlar och tar beslut utifrån vad som är bäst för barnet, inte vad som är mest rättvist för föräldrarna och i ditt fall hur långt det blir för föräldrar att pendla. Om barnet trivs på sitt nuvarande dagis bör det bästa för barnet att få gå kvar på sitt nuvarande dagis.

Om ni som föräldrar inte kommer överens så kommer en domstol att avgöra frågan utifrån barnets bästa, FB 6:2a. Domstolen kommer vilja att ni når en lösning i samförstånd. Jag föreslår därför att ni föräldrar diskuterar valen ordentligt.

Ellinor SvenssonRådgivare