FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt26/06/2013

Dubbelbestraffning - dömd för skattebrott och ålagd att betala skattetillägg

En person som har fått betala skattetillägg får därefter inte dömas för skattebrott. Det slår Högsta domstolen fast i mål B 4946-12 idag 11 juni 2013. Mellan perioden 2003-2007 blev jag påförd skattetillägg och dömd till fängelse och 5 års näringsförbud. Jag vill minnas att skattetillägget utdömdes innan fängelsedomen. Min fråga är helt enkelt, eftersom jag avtjänat fängelsestraffet och dubbelbestraffning inte är tillåtet, har jag då rätt till skadestånd? Om jag har rätt till skadestånd, hur går jag då vidare från här? Straffet jag dömdes till var 6 månaders fängelse.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det är oklart hur situationer som denna kommer att behandlas i framtiden. Sedan Högsta domstolen (HD) slagit fast att en person inte får åtalas för skattebrott om det dessförinnan har beslutats om skattetillägg för en och samma oriktiga uppgift, är det oklart om en person som redan har dömts för skattebrott, trots att det förelåg ett beslut om skattetillägg, nu har rätt att få domen upphävd genom resning. HD förelade därför Riksåklagaren i samband med sitt avgörande att skyndsamt inkomma med förklaring om resning. Genom detta avgörande ska det klarläggas om, och i så fall under vilka förutsättningar redan lagakraftvunna domar avseende skattebrott kan bli föremål för resning. HD ämnar avgöra denna fråga under senare hälften av juli månad. Detta avgörande kommer att bli vägledande för fall som ditt. Om resning beviljas finns möjlighet för skadestånd från staten för den tid som du suttit felaktigt frihetsberövad.

Skadestånd från staten prövas av Justitiekanslern (JK) och regleras i 4 § lag (1998:714) om ersättning vid frihetsberövanden och andra tvångsåtgärder https://lagen.nu/1998:714#P4S1 . Den som suttit felaktigt frihetsberövad kan få ersättning för lidande, förlorad arbetsförtjänst, intrång i näringsverksamhet och utgifter enligt 7 §. Enligt praxis från JK bestäms ersättningen för lidande i normalfallet till 30 000 kr för den första månaden. Ersättning utgår med 20 000 kr för varje ytterligare månad fram till och med den sjätte månaden och därefter med 15 000 kr per månad. Om du vill veta mer om ersättning vid felaktiga frihetsberövanden kan du gå in och läsa på JK:s hemsida, www.jk.se

Vänligen

Lovisa HedlundRådgivare