Dubbelbeskattningsavtal - vart ska pensionen beskattas?

Hej! Jag ska flytta till Italien i januari 2015 och undrar lite om det här med dubbelbeskattning. Jag förstår inte riktigt det som står i dubbelbeskattningsavtalet, artikel 18 och 19, mellan Italien och Sverige.

Tolkar jag det rätt då jag tror att jag enbart betalar skatt (SINK) i Sverige och ingen skatt i Italien på min inkomst från den allmänna pensionen och tjänstepensionen?

Tacksam för svar /babban

Lawline svarar

Hej!

Du har tolkat art. 18 och 19 riktigt. Skatt på den svenska pensionen ska beskattas i Sverige om du bor utomlands 3 § SINK https://lagen.nu/1991:586. Att pension är skattepliktig inkomst står i 5 § 4-7 p. SINK. Staten har alltså beskattningsrätt när de är utbetalar. Hur skatten ser ut bror på om du är begränsat eller obegränsat skattskyldig. D.v.s. om du ska beskattas enligt svensk lag eller utifrån SINK beror på om du är obegränsat eller begränsat skattskyldig. Oavsett vilket tillfaller beskattningsrätten Sverige, men den ser olika ut beroende på om du är obegränsat eller begränsat skattskyldig.

Obegränsat skattskyldig 3 kap. 3 § https://lagen.nu/1999:1229 är du om du har väsentligt anknytning hit eller om du har stadigvarande vistelse här i minst 6 månader per år. Vad som anses som väsentlig anknytning definieras i 3 kap. 7 §. Om du är att anses som obegränsat ser beskattningen enligt de svenska vanliga beskattningsreglerna för pension.

Det är först om du ses som begränsat skattskyldig som SINK kan bli aktuell. Skatteverket förklarar det såhär: "Om du är begränsat skattskyldig ska du betala särskild inkomstskatt för utomlands bosatta (SINK) på din pension. Det är en definitiv skatt på 20 procent, och du behöver inte deklarera din inkomst. Utbetalaren gör avdrag för skatten innan pensionen betalas ut till dig.

Skatten kan vara lägre än 20 procent i vissa fall, beroende på överenskommelser som Sverige har med andra länder. Vissa ersättningar kan också vara undantagna från beskattning om Sverige har ett skatteavtal med landet i fråga." (http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/internationellt/bosattutomlands/sinksarskildinkomstskattforutomlandsbosatta/papension.4.6fdde64a12cc4eee23080002614.html)

Hoppas du upplever att du har fått svar på din fråga!

Jennifer RönnerhedRådgivare