FrågaKÖPRÄTTKöplagen14/02/2018

Dröjsmålsränta och utgångna varor

Hej Lawline,

Den 11 augusti 2017 köpte vi ett litet företag som säljer produkter på en hemsida. Vår bolagsform är enskild firma. Vi köpte även varulager för ca 100 000kr + moms. Fakturan för varulagret gick ut den 1 december och skickades till oss den 17 dec. Jag betalade inte den då utan jag krävde att datumet skulle ändras vilket han vägrade att göra. Nu den 10 februari fick jag en ny faktura där han satt 17 december som faktura datum och med 10 dagars betalningsvillkor. Sen har han lagt på 45 dagars ränta, totalt ca 1500kr. Under tiden har jag försökt få honom ändra datumet så jag kan betala räkningen i tid men de har han vägrat att göra.

Har jag rätt att kräva att få en riktig faktura som aldrig gått ut? Eller måste jag betala denna faktura jag nu fått inkl räntan? Jag har aldrig haft chansen att betala den i tid.

Dessutom har jag fått med varor för ca 5000kr som redan gått ut när jag tog över varulagret och som jag vill lämna tillbaka. Han vägrar sänka fakturan med de beloppet men erbjuder istället att jag kan få andra varor för den summan. Han har dock inga varor som jag vill ha av honom. Kan jag kräva pengarna istället för andra varor?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sammanfattning och råd

Om betalningstidpunkten 1 december 2017 avtalades redan vid tiden för köpet så har säljaren rätt att kräva dröjsmålsränta för den tidsperiod som han har krävt. Om inte annat är avtalat mellan er är dröjsmålsräntan under perioden 7,5 % per år. För 45 dagar, och ett fordringsbelopp om 125 000 kr (100 000+moms) blir då dröjsmålsräntan 1156 kr. Om inte fordringsbeloppet var högre än 125 000 kr har säljaren alltså beräknat dröjsmålsräntan för högt.

Vad gäller de utgångna varorna är min bedömning är att du troligtvis har rätt att kräva prisavdrag motsvarande de felaktiga varornas värde (ca 5000 kr).

Mitt råd är därför att du betalar köpeskillingen för varulagret samt den ränta du är skyldig, men gör avdrag för de felaktiga varorna. Om jag har missuppfattat någon omständighet är du välkommen att maila mig på johan.landstrom@lawline.se .

Vänliga hälsningar
Johan Landström

Utredning

Problemen med dröjsmålsräntan och de felaktiga varorna är två separata frågor. Jag behandlar därför dessa var för sig i min utredning.

Dröjsmålsräntan

Vilken tidpunkt som varulagret ska betalas beror på vad som avtalades vid tiden för köpet. Jag utgår från att ni vid köpet av varulagret avtalade om att du skulle betala för varulagret den 1 december 2017, eftersom du i frågan skrev att fakturan gick ut 1 december.

Om ni vid köpet avtalade om att betalning skulle utgå den 1 december så spelar det ingen roll att han har skickat fakturan sent. Fakturan ses då som en påminnelse om att betalning skulle ha utgått den tid som ni hade avtalat. Om det inte var avtalat var betalningen skulle skickas skulle du ha skickat betalningen till hans bank-, plusgiro-, eller postgirokonto (48 § KöpL). Om du inte visste vilket konto du skulle skicka till var det ändå ditt ansvar att fråga, eftersom skyldigheten att betala även omfattar skyldighet att vidta åtgärder som behövs för att möjliggöra betalning (48 § 2 st. KöpL). Säljaren hade alltså kunnat kräva ränta redan från 1 december (3 § Räntelagen). Det krav han har skickat är därför mer förmånligt för dig än vad som följer av lag.

Du skriver att du krävde att datumet skulle ändras, men att han vägrade. Han har rätt att vägra och du har ingen rätt att kräva längre kredit än vad som överenskommits vid avtalet.

Om betalningstidpunkten 1 december 2017 avtalades redan vid tiden för köpet så har han alltså rätt att kräva dröjsmålsränta för den tidsperiod som han har krävt. Om inte annat är avtalat mellan er är dröjsmålsräntan under perioden 7,5 % per år. För 45 dagar, och ett fordringsbelopp om 125 000 kr (100 000+moms) blir då dröjsmålsräntan 1156 kr. Så det kan hända att han har räknat räntan för högt om fordringsbeloppet inte var högre än vad jag har räknat med.

Felaktiga varor

Följande gäller de varor som hade gått ut när du tog över lagret: Varorna ska vara i det skick som följer av avtalet. Om inget annat har avtalats ska varan vara ägnad för det ändamål för vilket varor av samma slag i allmänhet används. Era varor hade gått ut när ni fick dem och det gör att de inte längre kan användas för sitt ändamål. Varorna är alltså felaktiga (17 § KöpL).

Risken för att en vara är felaktig ligger normalt på säljaren fram till att köparen tagit hand om varan hos säljaren, men andra regler om varorna skulle transporteras till köparen enligt avtalet (6, 7 och 13 §§ KöpL). Om varulagret inte skulle flyttas utan att ni istället skulle ta över lokalen där varorna fanns torde risken gå över när ni får nyckeln till lokalen. Det är svårt att säga vad som gäller i just ert fall eftersom jag saknar uppgifter om dessa detaljer. Det är dock troligast att det är säljaren som bar risken för felet om varorna var felaktiga redan när du "tog över lagret" om inget annat följer av ert avtal.

Vid fel i varan har du i första hand rätt att kräva avhjälpande, men detta är inte aktuellt i ditt fall eftersom det vad jag förstår rör sig om en förbrukningsvara som inte går att laga. Du har då rätt till omleverans om felet är av väsentlig betydelse. Det är det i ditt fall eftersom det inte går att sälja utgångna varor. Säljaren tycks dock inte ha fler varor av samma slag och vill istället erbjuda andra varor. Om inte dessa varor är helt likvärdiga är du inte tvungen att godta dessa. Då blir istället prisavdrag eller hävning i den delen aktuellt (37 § Köplagen). Dessa två påföljder blir i princip likvärdiga i ditt fall eftersom varorna är värdelösa om de har gått ut. Ett prisavdrag motsvarar då varornas fulla värde.

Min bedömning är därför att du troligtvis har rätt att kräva prisavdrag motsvarande de felaktiga varornas värde (ca 5000 kr).

Johan LandströmRådgivare