FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt08/06/2014

Dröjesmålsränta

Hej, Om det i en stadfäst förlikningsdom står att person A ska betala 1000 kr till person B senast ett visst datum, och om detta inte sker, har då person B rätt att kräva dröjsmålsränta enligt räntelagen paragraf 6 på beloppet till dess betalning sker? (I domen finns inget reglerat kring följden av utebliven betalning eller dröjsmålsränta).

Med vänlig hälsning, Martin

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Förutsatt att parterna inte avtalat om någon annan räntesats än den som regleras i 6 § räntelagen eller att parterna inte avtalat bort räntan, så skall ränta utgå på den summan du nämner från den dag då betalning skulle ha skett.

Räntelagen hittar du https://lagen.nu/1975:635.

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare