Drograttfylla i Tyskland

Hej!

Såhär är läget.

En person åkte fast när en körde från Tyskland med alkohol i bilen som en skulle ta med sig till Sverige. Påväg hem blir en stannad i Tyskland och blir tvungen att ta saliv prov i där de visar sig positivt.

Vad kan det bli för straff i detta fall?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag förstått din fråga rätt så undrar du vad straffet för drograttfylla är i Tyskland. Detta går inte svara på med full säkerhet då jag inte vet om alla omständigheter. Exempelvis vilken typ av drog det rör sig om, hur mycket personen hade tagit o.s.v. men jag ska försöka klargöra läget lite.

I Tyskland så straffas drograttfylla med antingen böter eller fängelse. För att det ska bli fråga om fängelse så krävs att man har kört påverkad av alkohol eller andra droger samt att det är fråga om något som kan liknas vid vårdslöshet i trafik. Exempelvis att man inte stannar vid ett övergångsställe enligt sektion 316 i den tyska brottsbalken (Strafgesetzbuch). Har någon alltså blivit stoppad vid en rutinkontroll och inte kört vårdslöst på något sätt så är det mest troligt att straffet blir böter. Hur mycket böterna blir kan jag inte svara på då det är baserat på en persons inkomst.

Sektion 315 och 316 är de mest intressanta paragraferna. Om du vill titta vidare så hittar du den tyska brottsbalken på engelska här.

Om frågan gällde straff i Sverige så gäller 4 § andra stycket i trafikbrottslagen där straffet är böter till fängelse i 6 månader om det rör sig om brott av normalgraden. Återigen kan jag inte svara exakt på vad straffet blir när jag inte vet vilken drog som intagits, hur påverkad personen var, när drogen intogs, om personen har begått liknande brott tidigare o.s.v. Men om detta rör en engångsföreteelse och inga försvårande omständigheter fanns utan att personen i fråga var väldigt påverkad så blir straffet troligtvis dagsböter. Eventuellt förenat med villkorlig dom.

Hoppas du fick svar på din fråga, återkom gärna om det är något mer du undrar över.
Med vänliga hälsningar,

Marcus KarlssonRådgivare