FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott16/12/2014

Drogfylleri

Hej

Jag har lite frågor gällande rattfylleri.

Det är så att min sambo använder receptbelagd medicin, godkänt av läkare. Bla medicinen zolpidem.

Nu är det som så att han har gjort något väldigt dumt!

Han har dels tagit zolpidem på dagen å inte på kvällen som läkaren ordinerat. Han har satt sig i bilen å kört på en annan bil inne på en parkering.

Detta hände i maj 2014 och först nu december 2014 får vi papprena om vad som händer. Vi har väntat å väntat å trodde nästan det var nerlagt.

I papprena står det att det rör sig om grovt rattfylleri genom påverkan av narkotika.

Han är inte straffad för något sen innan. Han är en skötsam kille som tyvärr lidit rätt hårt av sina depprisioner detta år.

Så nu undrar jag, vad riskerar han för straff?

Detta har varit oerhört jobbigt för honom å han skäms något fruktansvärt. Han har fram till den 22 december på sig att tillägga något om han vill. Men vad borde man tillägga? Ska man berätta mer ingående om hans depression å att han haft en chef som trakasserat honom under den tiden händelsen inträffade? Kanske berätta att han står i kö för å få träffa en psykolog?

Med vänlig hälsning, en orolig flickvän

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss med din fråga!

Zolpidem är, som jag förstår, ett sömnmedel som är narkotikaklassad i Sverige och som endast kan ges ut mot recept. Det aktuella brottet i din pojkväns fall är drogfylleri och regleras i 4 § st. 3 trafikbrottslagen, se https://lagen.nu/1951:649. Rekvisitet  "med annat medel" avser sådant som narkotiska preparat och olika lösnings- och reningsmedel som thinner och trikloretylen. Här faller även olika former av sömnmedel också in, exempelvis Zolpidem.

Om någon har kört bil alkoholpåverkad så föreligger en presumtion om att personen i fråga utgör en säkerhetsrisk i trafiken. Således finns inte utrymme att ta i beaktande diverse individuella egenskaper hos föraren. En annan bedömning görs dock om det istället rör sig om "drogfylleri". Det avgörande i sådana fall är förarens faktiska tillstånd, ej det presumerade tillståndet. För att brottet sedan skall rubriceras som grov krävs att att han varit "avsevärt påverkad" av medicinen eller att hans körning inneburit en påtaglig fara för trafiksäkerheten. Detta regleras i 4a § p. 1-2 trafikbrottslagen, se https://lagen.nu/1951:649. Troligen har bedömningen gjorts att medicineringen påverkat honom till den grad att han absolut inte borde suttit sig bakom ratten och att han på grund av detta orsakat skadan på den andra bilen.

Om åklagaren väckt åtal bör din pojkvän, alternativt hans ombud, uppmärksamma rätten på de omständigheter Du angett i uppgiften(personliga problem etc). Detsamma gäller om han blir kallad till polisförhör!

Hoppas Du fått svar på din fråga! Om något är oklart eller om Du har några övriga funderingar är Du välkommen att kontakta mig. Jag nås bäst på: Anes.sabic@lawline.se.

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare