Driva in skuld från gäldenär bosatt utomlands

Hej !

För ca 1½ år sedan lånade jag ut en större summa pengar, vi skrev enkelt skuldebrev.

Det skulle betalas tillbaka ca 6 månader efter att vi skrivit på.

Personen i fråga har flyttat utomlands, kan ej få tag på han.

Vad ska jag göra ?

Hur går jag tillväga för att lösa de ?

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline.

Om personen som är skyldig dig pengar (gäldenären) har flyttat till ett annat EU-land kan du ansöka om europeiskt betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten (KFM) här för att fastställa skulden. KFM kan hjälpa dig med att driva in skulden.

Om gäldenären har flyttat utanför EU, behöver du ett beslut från domstol, exempelvis tingsrätten i Sverige. Då kan KFM hjälpa dig med att driva in skulden. Gäldenären måste emellertid ha tillgångar i Sverige, det kan vara lösa sker, fastigheter eller lön som kan utmätas. Du kan läsa mer om det här.

Glöm inte att du jämte skulden kan kräva ränta för sen betalning. Du kan räkan ut räntan genom KFM:s ränteräknare här. Även om ni inte har avtalat om ränta, kan du kräva åtta procent (med undantag för första månaden). Stöd för det finns i 6 § räntelagen (1975:635).

Vänligen

Soroosh ParsaRådgivare