FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/10/2013

Driva in lönefordran

Hejsan. Jag behöver ett juridisk rådgivning. Det gäller om obetald lön och semester lön. Den 1. april 2012 började jag jobba i ett liten företag med 5-7 anställda. jag var på provanställning första 6 månader och sen fick jag fastjobb. Den 21.avugusti 2013 fick jag spark utan förklarning och utan 1 månad uppsägningstid som står i avtalet. Eftersom jag fick ett annat jobb på en gång var jag inte upprörd över det. Men f.d. chef har inte utbetald lönen i augusti(för juli månad), i september (f.o.m 1. augusti t.o.m. 21. augusti) och 2 veckors semesterlön till mig. Försökte att prata med honom flera gången och har skickat till honom ett rekommenderat brev i vilket står alla uppgifter enligt avtal och hur mycket är han skydligt till mig. Han fick 10 dagar på sig att utbetala den. Han vägrar att betala. Eftersom jag har jobbat hård för mina pengar, tänker jag absolut inte att låta den bli och jag vill ha den som jag har rätt till! Det är jag som blev lurad och jag har jobbat många gånger efter kl. 17.00(min arbetstid var f.o.m 08.00 t.o.m. 17.00)d.v.s. några gånger till kl. 00.00 i natt.och den fick jag aldrig betald. Han har utförd psykisk våld och pressade på mig många gånger. Eftersom jag vet inte hur ska jag lösa den här problemet med så lite besvär som möjligt, vänder jag mig till er med hopp att ni kan hjälpa till. Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Till att börja med skulle jag råda dig att kontakta ditt fackförbund om du är medlem i något. De kan i så fall hjälpa dig att få din tidigare chef att betala den lön han är skyldig dig. Fördelen med att få hjälp från facket är inte bara att du får råd från någon som har erfarenhet av att driva in lönefordringar, utan även att facket i så fall betalar eventuella kostnader för processer som kan komma att föras.

Om du inte är med i facket utan ska gå vidare på egen hand ska du börja med att vända dig till Kronofogdemyndigheten och ansöka om betalningsföreläggande. Ansökan görs genom att du skickar in en blankett till Kronfogdemyndigheten, och de tar ut en avgift på 300 kr för genomförandet. Du ska vara noga med att skicka med all information som visar att du har varit anställd och att lönen för tiden du har arbetat förfallit till betalning. Kronofogden kommer sedan att skicka ett brev till din före detta arbetsgivare som meddelar att du vill ha betalt, och han kan då välja att antingen betala skulden till dig eller bestrida den. Skulle han bestrida den kommer du att underrättas om detta och får välja om du vill ta saken vidare till tingsrätt eller inte. Mer info om detta hittar du på www.kronofogden.se, och du kan även höra av dig till dem för att få mer råd och hjälp.

Skulle du ta saken vidare till tingsrätt, och sedan inte lyckas visa att du inte har fått betalt som du ska, riskerar du att få stå för både dina egna och din före detta arbetsgivares rättegångskostnader. För att inte riskera att dessa kostnader blir jättehöga kan det vara en bra idé att rådgöra med någon jurist och närmare visa vad du har för bevis innan du börjar föra process i domstol, så att denne kan råda dig om det är någon idé att fortsätta.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare