Driva in en obetald skuld

Min pappa hade en vän som plötsligt dog. Då kom hans son och svärson och ville låna pengar till hans begravning. Sonen och svärsonen är inte alls bekanta men pappa hade träffat dem några gånger och eftersom han tyckte väldigt mycket om den avlidne så lånade han ut pengarna. Precis som jag anade så har han inte sett ett öre av de pengarna trots att det nu gått 3-4 år. Det enda vi har är kvitton från banken som visar att pengarna är överförda. Har pappa någon möjlighet att få tillbaka pengarna trots att endast muntligt avtal är träffat??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att få tillbaka pengarna är det lättast att din pappa vänder sig till Kronofogden. De kan fastställa skulden och skicka ett betalningsföreläggande. Om sonen och svärsonen bestrider skulden får din pappa avgöra om han vill gå vidare med ärendet eller inte. Väljer han att göra det kommer ärendet handläggas av en domstol, vilket kostar upp till 2500 kr, hur mycket han får betala beror bland annat på storleken på skulden.

Huruvida din pappa lyckas bevisa att de är betalningsskyldiga är upp till domstolen att avgöra. Självklart är det en fördel att det finns ett bevis på banköverföringen, men om sonen och svärsonen har en trovärdig förklaring till varför de fått pengar av din pappa är det beviset tyvärr inte så mycket värt.

Om sonen och svärsonen ignorerar betalningsföreläggandet kommer Kronofogden göra ett utslag där de förpliktigas att betala.

Vill ni ha mer information om hur ni ska gå till väga kan ni vända er till Kronofogdens hemsida. I fortsättningen rekommenderar jag att ni skriver skuldebrev, det är ett skriftligt erkännande som medför att man kan kräva tillbaka en skuld utan att behöva gå via Kronofogden.

Lycka till!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare