Dras arbetsgivarlån av från löneutmätning?

Hej! Vid en löneutmätning så får man behålla hyra + förmånsbeloppet t.ex säg att jag får en lön på 28000 innan skatt får ut netto 20000 förmånsbeloppet är 15000 myndigheten ska ha 5000 men om jag då har ett lån hos arbetsgivaren eller fått förskott på säg 3000 ska myndigheten då ha 2000?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Lånet får tas från den utmätningsbara lönen endast om arbetsgivaren har förmånsrätt som går för det lånet som lönen utmäts för. Denna ordning bestäms enligt förmånsrättslagen. Om inget sådan speciellt förmånsrätt finns går man kronologiskt och då kan bara arbetsgivaren ta ut detta belopp från utmätningen om lånet gavs före den fordran som Kronofogden utmäter lönen för och denna fordran inte har någon förmånsrätt.

Det lättaste är nog att skriva att kontakta ansvarig kronefogde och fråga om vem som har bäst rätt till pengarna.

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till oss igen nästa gång juridiken krånglar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare