FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal25/12/2016

Dra sig ur köp av hus

Vi har skrivit kontrakt på ett husköp där huset är ett dödsbo. Säljarna bor långt bort och kunde ej närvara vid kontraktskrivning utan via fullmakt överlåtit det till en bekant. Fullmaktena har ej kommit till mäklare ännu så kontraktet är ej juridiskt bindande. Vi har inte betalat handpenning av denna andledning. Efter besiktningen sa vi ja till att genomföra köpet men börjar ångra oss. Kan vi häva köpet då ej fullmakterna har kommit till mäklare och vi ej har betalat handpenning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rätten att häva köpa av en fastighet finns i jordabalken. Läs om köpets form och grunder för hävning i 4 kap. Vanligast grunderna för hävning är att fastigheten avviker från vad som anges i kontraktet.

Vad gäller avtalet är huvudregeln är att avtal ska hållas. Ni borde se efter vilka möjligheter ni har att komma ur köpet enligt kontraktet. Därefter kan ni försöka komma överens med säljaren att få häva köpet. Det kan bli så att ni kan få betala ett visst skadestånd för den skada säljaren lider av att behöva sälja om huset. Dock borde det inte vara omöjligt för er att dra er ur.

Lycka till!

Vänliga hälsningar

Greta ApelmanRådgivare