Domstolens bedömning av barnets bästa och möjlighet att överklaga

Jag undrar om det är brukligt eller förenligt med barnens bästa att i ett mål där utredning visar att den ena föräldern bör ha ensam vårdnad? När huvudförhandlingarna börjades pressades jag till den grad av ordförande att komma tlll en samförståndslösning som gav rättvisa till bägge föräldrarna . Vår tolvårige son hade uttryckt att han ville bo mer hos sin pappa men utredning bedömde att han var olämplig på många plan som vårdnadshavare . Jag gav dock efter för vad jag anser var på påtryckning på mig . Så trots utredning som visade klart och tydligt att vi inte bör ha gemensam vårdnad och att jag var den lämpligaste vårdnadshavaren så har vi nu det huvudsakliga boendet för varsitt barn . Kan man på något sätt överklaga sådant ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som huvudregler vid vårdnadstvister skall man arbeta för att ordna gemensam vårdnad mellan föräldrarna. Detta värderas högt i svenska domstolar, framförallt för att man har en tanke om att det i de flesta fall är förenligt med barnets bästa att ha en nära och god relation med båda sina föräldrar.

Vad barnet själv vill skall man ta hänsyn till. Man skall dock beakta barnet ålder och mognad. Ibland drar sig domstolar för att ta in för mycket av barnets egen vilja i bedömningen eftersom barn lätt kan påverkas av en förälder, ändra sig från dag till dag, eller helt enkelt inte vara mogen nog att fatta ett sådant beslut.

Vad gäller en utredning som gjort har jag svårt att uttala mig eftersom jag inte vet vad för typ av utredning det är frågan om. Men domstolen har ett så kallat principalansvar, vilket innebär att de skall själva göra en utredning för att få den information de tycker behövs för att kunna fatta ett välgrundat beslut. Domstolen är dock inte bunden av utredningen utan skall göra en egen bedömning i enlighet med barnets bästa. Detta innebär att de inte nödvändigtvis måste innebära att domstolen dömt i strid med barnets bästa för att de valt att döma motsatt till vad en utredning sagt. Domstolen kan, och skall komma fram till den lösning de anser vara bäst för barnet, även om det går emot den uppfattning som föräldrarna, utredare eller barnet har av bästa lösning.

Domstolen skall även arbeta för att nå en samförståndslösning mellan förädlarna, de får dock inte tvinga en förälder till att medverka i en sådan lösning, utan om du känner att du vill få din sak prövad skall du få den prövad och avgjord i domstolen.

I ditt fall utgår jag från att ni kommit till en så kallad samförståndslösning, som du nu i efterhand inte är nöjd med. En samförståndslösning är när föräldrarna i en vårdnadstvist med hjälp av domstolen kommer överens om en lösning. Det är vanligt att domstolen vid samförståndslösningar meddelar en dom över det som föräldrarna kommit överens om. En sådan dom kan överklagas. Hur, var och när ni måste göra detta skall stå hänvisat i den meddelade domen. Vill du ha vidare hjälp med att överklaga domen tycker jag du skall vända dig till en erfaren jurist som är specialiserad på dessa frågor. Om du inte redan har en sådan jurist kan du boka tid för detta genom att klicka här.

Jag hoppas att mitt svar kan hjälpa dig med ditt problem och hur du kan fortsätta driva din fråga!

Med vänlig hälsning

Matilda BonaRådgivare