Domsrätt vid äktenskapsskillnad enligt Bryssel II

Hej!

Jag är svensk medborgare och gift med en brittisk medborgare. Vi har varit gifta i 10 år och är bosatta i London. Nu vill jag ansöka om skilsmässa och undrar om jag kan skilja mig i Sverige och hur jag går till väga.

Tacksam för snabbt svar

Lawline svarar

Hej,

tack för din fråga!

Genom att titta i den s.k. Bryssel II-förordningen kan man se vilka länder som har domsrätt i mål rörande skilsmässa. Förordningen gäller inom EU, förutom Danmark. Enligt förordningens artikel 3 kan du ansöka om skilsmässa i landet där du/ni har hemvist/domicil (d.v.s. i GB). Det finns andra behörighetsgrunder, men detta är huvudregeln.

Den möjlighet som finns att ta upp frågan om skilsmässa i Sverige består i att du flyttar till Sverige och har haft din hemvist här i minst sex månader.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare