FrågaPROCESSRÄTTDomstol17/01/2015

Dömd mot sitt nekande

Dömd mot sitt nekande.

Vad gör man då?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Svaret på din fråga är kort och gott: Antingen accepterar man domen och dess påföljd eller så väljer man det andra alternativet och överklagar till en högre instans.

Om man väljer att överklaga domen så är det viktigt att känna till tidsfristen för ett möjligt överklagande! En överklagan måste vara skriftligt och skall sändas in till tingsrätten inom tre veckor från den dag domen meddelades. Efter att överklagan skickats in till tingsrätten, så skickas alla handlingar till hovrätten och därmed inleds en ny prövning av målet. Detta står angivet i domen från tingsrätten!

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare