FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt05/05/2016

Dömd i Danmark-Svenska belastningsregistret

Hej! Om man blir dömd för brott i utlandet (Danmark) kommer det synas i svenska belastningsregistret? Och om det skulle vara ett straff som innefattar fängelse som man fått beviljat att avtjänas i Sverige, syns det i belastningsregistret? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Regler om det svenska belastningsregistret finns i lagen om belastningsregister, som du hittar här.

En dom som meddelas i utlandet registreras i det svenska belastningsregistret om domen kommer från ett land som är anslutet till Interpol eller Europol, och om domen avser en person som är svensk medborgare eller som har hemvist i Sverige. Detta framgår av 4§ i den ovan nämnda lagen, se här.

Eftersom att Danmark är ansluten till både Interpol och Europol så innebär det att, om en person blir dömd och ålagd påföljd för brott där, detta kommer att registreras i det svenska belastningsregistret, förutsatt att personen som blir dömd är svensk medborgare eller har hemvist i Sverige.

Som enskild har man rätt att på begäran skriftligen få ta del av samtliga uppgifter ur registret om sig själv. Sådana uppgifter ska lämnas ut på begäran utan avgift en gång per kalenderår. Mer information om hur man kan gå tillväga för att få ett sådant registerutdrag finns polisens hemsida, se här.

Hoppas att detta gav dig svar på din fråga och tack igen för att du vände dig till Lawline.

Vänligen,

Stina JanssonRådgivare