FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt10/04/2015

Dömd för brott, ut och resa?

Hej

Jag åkte dit för snatteri i julas där jag hade snattat saker för ca 250 kr. Kommer det att påverka om jag vill ut och resa i sommar?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det varierar beroende på vilket land det är som du vill åka till. Av de mer "populära" resmålen är det framförallt USA och Australien som kan bli svårare att komma in i. Det är dock inget automatiskt avslag så även USA eller Australien kan vara möjligt för dig att åka till, om det är dit du vill.

Ett tips är att gå in på det/de aktuella landets/ländernas hemsidor eller att ta kontakt med aktuell(a) ambassad(er) för att få reda på vad som gäller.

Hoppas du blev något klokare av svaret och får en härlig sommar!

Lawline RådgivareRådgivare