FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt08/09/2015

Dömas för brott i tvistemål?

Hej

Jag undrar kan en domare döma ett brott i en tvistmål när det finns brottsbalken i tvistmål?

Tack

Martin

Lawline svarar

Hej!

Som jag förstår din fråga undrar du om en domare kan döma en för brott och utdöma ett straff i ett tvistemål. Svaret är nej, det kan inte en domare. För att ett brottmålsprocess ska kunna inledas krävs att en åklagare väcker ett åtal. Brottmålsprocessen och tvistemålsprocessen är två helt skilda processer.

Mattias VilhelmssonRådgivare