FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/08/2016

Dom från utlandet, belastningsregistret

Om jag begått ett brott i Norge finns det då med i mitt svenska belastningsregister?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Frågor som rör uppgifter i belastningsregistret regleras i lagen om belastningsregister. I 3 § framgår det vilka uppgifter som registret ska innehålla om personer som dömts i Sverige. I 4 § framgår det att även uppgifter om den som dömts utlandet i vissa fall ska föras in i registret. Så är fallet bland annat om domen meddelats av en stat som tillhör Interpol och personen som dömts är antingen svensk medborgare eller har hemvist i Sverige.

Eftersom att Norge tillhör Interpol så ska uppgift om domen därmed föras in i registret om du är svensk medborgare eller har hemvist i Sverige. Du kan själv begära ett utdrag ur registret för att få del av uppgifter som rör dig själv.

Vänligen,

Matilda CroneRådgivare