Dom för våldtäkt efter tre år

Hej! Jag blev våldtagen för tre år sedan av en man som var dubbelt så gammal som mig. Jag åkte aldrig till polisen eller sjukhus utan försökte glömma allt bara. jag undrar om jag har tillräckligt med bevis för en fällande dom.

Jag har våra gamla konversationer där man ser att jag ändrar mitt sett att svara på radikalt från innan våldtäkten.

Min mamma ringde även till mannen där han erkänner för en månad sen. Så jag har hennes vittnessmål. Jag har gått i terapi för att jag blev deprimerad efter att minnena kom tillbaka.

Jag är ännu inte fri från min depression och orkar inte gå igenom att det inte ens kommer till rättegång eller att han inte blir dömt. Vad är det som gör att en del fall har tillräckligt med bevis men inte andra?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Det svåraste med våldtäkter (se 6 kap. 1 § Brottsbalken) är att det så ofta saknas mer bevis än vad de inblandade säger. Det finns nästan aldrig några direkta vittnen, och det är svårt att hitta andra bevis. Det som måste bevisas är ju att offret har tvingats till samlag genom våld eller hot eller att gärningsmannen har utnyttjats offrets särskilt utsatta ställning (till exempel om offret sov, var rädd eller var väldigt berusad). Dessutom måste gärningsmannen ha haft uppsåt till (det vill säga i princip vetat) allt detta. Till exempel måste gärningsmannen ha förstått att offret sov eller liknande eller förstått vad hen gjorde. Det kan ju i många fall framstå som konstigt att man ens kan påstå att man inte begrep vad man höll på med, men det är väldigt höga beviskrav som gäller när någon skall dömas för ett brott. Det måste ställas utom rimligt tvivel vad som har hänt samt att gärningsmannen hade uppsåt. I princip skall minsta lilla tvivel leda till att gärningsmannen inte kan dömas.

Med det sagt brukar man ändå kunna döma någon för våldtäkt så länge offret kommer med en sammanhängande och trovärdig berättelse om vad som hände, åtminstone om det finns något mer bevis. Om du har klara minnen och kan berätta detaljerat på ett sätt som är trovärdigt är det inte omöjligt att gärningsmannen kan dömas. SMS-konversationerna kan ju styrka det här; det syns ju åtminstone att någonting allvarligt har hänt, och kanske finns det fler detaljer i SMS:en. Om det finns något som visar på att gärningsmannen på något sätt har erkänt (eller nästan erkänt) vad som hände kan det vara så att du har tillräckliga bevis. Att din mamma kan vittna om att han erkände i ett telefonsamtal är ytterligare ett bevis, även om anhörigas vittnesmål ibland anses mindre trovärdiga. Allt som allt är det inte alls omöjligt att det finns tillräckligt med bevis för en fällande dom. Det kan dessutom vara så att även om inte en våldtäkt kan styrkas, kan möjligen sexuellt tvång (6 kap. 2 § Brottsbalken) styrkas. Detta kan vara aktuellt till exempel om du inte kan styrka att du tvingades till samlag men däremot andra sexuella handlingar.

Jag tycker att du skall polisanmäla våldtäkten. Även om du har väntat, är inte brottet preskriberat. Det blir förmodligen svårare att få en dom nu när du har väntat så länge med anmälan, men det är inte alls uteslutet.

Hoppas att svaret är till hjälp, och om du undrar något mer får du gärna höra av dig igen!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare