FrågaFAMILJERÄTTBodelning07/03/2017

Dolt samägande av egendom som inte ingår i bodelning mellan sambos?

Hej!

jag funderar på en fråga angående bodelning.

Jag och min sambo har varit tillsammans i 8 år, en son på 3 år och sedan ett hus tillsammans (sålt det nu).

Men vad gäller ang bodelning då man haft gemensam ekonomi. Sedan köpt bil och skoter ihop, men står på min sambo?

Han anser att vi inte ska dela upp det, utan är hans.

Sen har han köpt släp under dessa år plus en liten bil åt mig. Lilla bilen stod på han och sålde den nu, men behöll alla pengar själv.

Vad är rätt och vad är fel?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag att hänvisa till sambolagen och samäganderättslagen, du hittar dem här och här.

Bilarna, skotern och släpet är inte samboegendom

Vid bodelningen ska ni dela på er samboegendom. Denna utgörs av er gemensamma bostad (vilken ni nu sålt) och ert gemensamma bohag, så länge egendomen köpts för att ni skulle använda den tillsammans. Egendom den ena av er till exempel har ärvt med villkor om att egendomen ska vara enskild, är inte samboegendom. (se 3 §, 4 § och 8 § sambolagen).

Gemensamt bohag är möbler, hushållsmaskiner och andra saker ni har i det gemensamma hemmet. Bilarna, skotern och släpet är därför inte bohag. Detta innebär att de inte ska ingå i bodelningen. (se 6 § sambolagen)

Det kan finnas dold samäganderätt

Din sambo har som utgångspunkt rätt att sälja den egendom som han står på avtalet för. Men i detta fall skulle s.k. dold samäganderätt kunna finnas, vilket innebär att ni anses äga egendomen tillsammans och som huvudregel ska dela på pengar vid försäljning.

Dold samäganderätt kräver:

- att egendomen köpts för gemensamt bruk

- att den sambo som inte står som ägare i avtalet har bidragit ekonomiskt till köpet

- båda sambos har velat att äganderätten ska vara gemensam

Jag tolkar det som att du har varit med och betalat skotern och den ena bilen. Det verkar även som att dessa två föremål köpts för att användas av er båda två. Har ni båda velat ha gemensam äganderätt så är kriterierna för dold samäganderätt uppfyllda. Då har ni rätt till 50 % var i bilen och skotern, så länge ni inte kommer överens om något annat. (se 1 § lag (1904:48 s. 1) om samäganderätt)

Skulle det vara så att din sambo inte har velat ha gemensam äganderätt, är kriterierna inte uppfyllda. Jag antar att han då skulle ses som ensam ägare och fri att bestämma om ni ska dela på pengarna från försäljningen eller inte.

Har han köpt släpet till sig själv är det med störst sannolikhet så att han är ensam ägare. Om släpet köptes till dig skulle det kunna finnas dold samäganderätt, samma sak gäller bilen han köpte till dig (se kriterierna ovan).

Sammanfattning

Bilarna, skotern och släpet ska alltså inte ingå i bodelningen. Däremot kan det finnas dold samäganderätt. Gå igenom varje sak och kolla om kriterierna är uppfyllda. Om ja, så har du rätt till en viss del i egendomen (som utgångspunkt 50%). Om nej, så har din sambo ensam äganderätt och har rätt att behålla pengarna från försäljningen.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Jag rekommenderar Lawline Juristyrå om du vill ha ytterligare hjälp kring att bedöma om dold samäganderätt finns. Du bokar tid här.

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare