FrågaKÖPRÄTTKöplagen30/01/2015

Dolt fel i bostadsrätt

Hej!

Jag köpte en bostadsrätt i november 2014. Hann bo där i ca 2 veckor innan en omfattande fuktskada upptäcktes (badrum+hall+kök). Jag anser att detta är ett dolt fel som säljer ansvarar över. Fuktskadan är inget som kunde upptäckas vid undersökningen. Jag vill nu få prisavdrag men undrar vilka rättigheter jag har/skyldigheter säljaren har. Och hur går jag tillväga nu?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din juridiska fråga!

Ett dolt fel är ett fel som köparen inte borde ha upptäckt när denne undersökte bostadsrätten. Detta innebär således att det föreligger ett fel i bostadsrätten om den inte motsvarar det som avtalet säger eller om den avviker från vad köparen med fog hade kunnat förutsätta.

Köparens undersökningsplikt är tämligen långtgående men fel som inte kan upptäckas vid en noggrann besiktning ska inte ligga köparen till last. Om fuktskadan kunde märkas genom en vanlig besiktning är det inte ett dolt fel men krävdes det ett ingrepp i fastigheten, exempelvis uppbrytning av golvet, borde inte du som köpare ha känt till detta och därmed är det fråga om ett dolt fel i fastigheten. Bostadsrättens ålder påverkar också undersökningsplikten. Andelen fel som kan betraktas som dolda minskar ju äldre lägenheten är. Du kan således inte förvänta dig lika mycket av en äldre fastighet i sämre skick som av en fastighet i bättre skick.

Upptäcker du dolda fel har du möjlighet att ställa krav mot säljaren. Du måste kontakta säljaren så fort du upptäcker felet och senast inom två år från tillträdet. Säljaren kan då bli skyldig att åtgärda felet alternativt sätta ned priset i efterhand.

Betalar inte säljaren det belopp som du vill kräva kan det vara en idé att vända sig till Kronofogdemyndigheten och ansöka om ett betalningsföreläggande för att på så sätt kunna få den ersättning du har rätt till.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare