Dolt fel i fastighet?

Hej, jag köpte ett hus för ca tre år sedan, nu har den putsade fasaden spruckit på flera ställen, enligt fasadrenoverare på grund av att plastfärg har använts. Kan detta anses som ett dolt fel? Mvh Anna

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline!

Följande karaktäriserar ett dolt fel. Felet ska ha funnits i bostaden redan när du köpte den men alltså inte gått att upptäcka vid en noggrann besiktning. Du ska heller inte ha behövt räkna med felet med tanke på bostadens ålder, skick och konstruktion. Det ligger ett stort ansvar på dig som köpare att du ska ha uppfyllt din undersökningsplikt för att felet ska räknas som dolt. Kraven på köparens undersökningsplikt har i rättspraxis ställts så högt att en köpare i praktiken måste anlita sakkunniga besiktningsmän inom varje entreprenadområde (elinstallationer, vvs, måleri, byggteknik mm) för att anses ha fullgjort sin undersökningsplikt.

Att plastfärg använts är med andra ord något som du borde ha upptäckt innan köpet vid riktig undersökning. Min uppfattning är därför att felet inte varit dolt.

Lawline RådgivareRådgivare