FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt28/07/2015

Dold samäganderätt till fritidsfastighet

Dold samäganderätt?

Jag är 44 och och min sambo och jag skall separera efter 29 år tillsammans.

Vi har levt i hop i samma hus i 24 år! Min sambo har flyttat ut men jag vill och kommer att ta över huset!

Under vår tid tillsammans så införskaffade vi en sommarstuga tillsammans - men den blev skriven på min sambo som även testamenterat denna till vår äldsta dotter.

Jag hade hoppats på att 'få ta över' våra befintliga huslån och på så sätt göra min sambo skuldfri och hoppas att han skulle gå med på detta...

Anledningen är att han har kvar sommarstugan som står på sig. Stugan är inte värderad men ligger vid havet och är uppskattningsvärt värd kring 500.000 kronor.

Vårt hus är värderat till 1.450 000 kronor men min sambo går inte med på att jag endast tar över dem befintliga lånen utan vill att jag köper ut honom.

Skulle jag han ha gått med på att ta över dem befintliga lånen så tycker jag att vi går jämnställda ut ur våran relation. Barnen och jag vill bo kvar i vårat hus och jag har ingen sparad buffert ej heller någon riklig lön.

Min sambo har dock sitt delägarskap i förtaget, vilket är värderat till miljoner samt brukar ta ut en aktieutdelning på företagets vinst ung varannat år. Den summan brukar ligga på ca 300-400.00 kronor...

Finns det NÅGOT som skulle uppfylla kriterierna för att jag har rätt till typ 'dold samäganderätt' till vår gemensamt inköpta stuga? Stugan köptes in för ca 18 år sedan och tillsammans har vi tillbringat alla våra somrar där sedan dess...

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Högsta domstolen har i NJA 2008 s 826 slagit fast att dold samäganderätt kan föreligga även vad gäller fritidsfastigheter.
För att dold samäganderätt ska föreligga finns ett antal kriterier, som högsta domstolen har fastställt genom ett antal domar. Egendomen ska ha köpts in för parets gemensamma bruk samt att den dolde ägaren har bidragit ekonomiskt. Både dessa förutsättningar ska ha varit gällande vid tiden för köpet. Utifrån dina uppgifter verkar det som att den inköpts för gemensamt bruk. Det krävs dock även att du på något sätt bidragit ekonomiskt till förvärvet, i sådana fall kan du ha dold samäganderätt till fritidsfastigheten. Bidraget måste ha gått till ett förvärv av just den fastigheten, och kan vara i form av t ex gåva, penninglån eller ett tillskott. Det räcker inte att du indirekt har bidragit till förvärvet genom att t ex utfört mer arbete eller på annat sätt indirekt underlättat förvärvet.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare