Dold samägande

Hejsan.

Jag är sambo sedan 1995, inget samboavtal, vi bodde först i hyresrätter men 2001 köpte vi en bostadsrätt. Jag betalde köpeskillingen på 20.000 och min sambo står som ägare till lägenheten, jag har skulder hos kronofogden därav arrangemanget. Vi har använt bostadsrätten som gemensam bostad och delat på kostader. Sambon hyran och jag bilar, försäkringar, mat, småreparationer, el och trädgårdsskötsel. Möblinköp har vi skiftats om att betala, så det har nästan blivit lika betalningar.

Nu har det blivit en situation där vi beslutat att dela på oss. Hur gör vi för att det ska bli rätt. Har läst någonstans att när man brukat bostadsrätten som gemensam bostad delas ev försäljningsvinst 50/50 oavsett vem som står som ägare.

Med vänliga hälsningar

Kenneth Bondesson

Lawline svarar

Hej!

Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I ditt fall har ni införskaffat en bostadsrätt under ert samboförhållande. Din sambo är den som står på kontraktet, vilket i normala fall göra att denne är den enda ägaren till bostaden. Dock kan det har det i rättspraxis utvecklats en rättsfigur att man kan vara samägare till en bostad även om enbart den ena sambon står på kontraktet. Detta genom så kallad dold samägande.

För att det ska föreligga en presumtion om dold samäganderätt krävs det att ett flertal punkter är uppfyllda.

1.Till att börja med ska bostaden ha köpts i syfte att den skulle brukas gemensamt. I ert fall så gjorde ni som ni gjorde på grund av dina skulder. Men om tanken med inköpet var att ni båda skulle bruka bostaden är kriteriet uppfyllt. Detta är inte svårt att bevisa eftersom ni köpte bostaden under ert samboförhållande.

2.Du som inte utåt sätt framgår som ägare ska ha gjort ett ekonomiskt bidrag till köpet. Du skriver att det är du som har betalt köpeskillingen till bostaden, så rekvisitet torde redan här vara uppfyllt. Det är alltså inget problem att det är sin sambo som har betalt hyran. Ett plus i kanten får du om du kan visa att det är du som har betalt andra saker under samboperioden så att ni har varit ekonomiskt jämbördiga i den situationen.

3.Vidare så krävs det en gemensam partsavsikt vid köpet att bostaden skulle ägas gemensamt av er båda.

Om kriterierna ovan är uppfyllda antas det föreligga dold samägande. Av vad du skrev så verkar det som att det inte är några problem och att du därmed är en dold samägare till bostaden. Detta innebär att du har rätt till hälften av vinsten för lägenheten.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om inte eller om du har några följdfrågor så får du gärna lämna en kommentar nedan.

mvh,

Samuel LindbladRådgivare