Dokumentering av förskott på arv till bröstarvingar

Hej, jag har en syster som har stora ekonomiska problem . Hon har i omgångar fått / lånat totalt ca 70.000 sek av mina föräldrar. Beloppen finns dokumenterade och daterade. Det ser ut som om hon för sin försörjning kommer behöva ytterligare betydande belopp i framtiden. Hur bör detta dokumenteras för att det skall räknas som förskott på arv ? Måste min syster kvittera de belopp hon erhåller ?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

En gåva till ett barn anses vara förskott på arv så länge man inte har skrivit annat (se här). Undantag gäller bara för t.ex. normala gåvor såsom "vanliga presenter" med mera. När det gäller pengabelopp skall de alltså i princip alltid räknas som förskott så länge som givaren inte har velat något annat.

Följden av detta är att så länge man kan bevisa att din syster fått pengar som gåva av föräldrarna är det förskott på arv. Någon dokumentation krävs alltså inte. Däremot är det naturligtvis alltid bäst att ha sådana här saker skriftligt. Det är lämpligt att föräldrarna då de skänker pengar skriver ett gåvobrev med beloppet angivet, samt - trots att det inte krävs - för att undanröja alla tvivel skriver upp att det skall betraktas som förskott. Både föräldrar och syster skall skriva under på gåvobrevet.

När det gäller de pengar systern tidigare har fått, är det förstås bra om det klaras upp om det rör ett lån eller inte. Så till vida som pengarna har varit gåvor, blir det dock som sagt fråga om förskott på arv. Av bevisskäl kan det vara lämpligt att föräldrarna och systern båda skriver på ett papper om att så är fallet, men i princip skall det inte krävas.

Om du undrar något mer om det här, får du gärna återkomma!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare