Dödsbos betalningsansvar

Hej, Min mamma avled nu i höstas och vi blev ju då tvungna att säga upp hennes lägenhet. Vid besiktningen upptäckte hyresvärden ett hål i diskhon (väldigt litet då vi ej sett det) som de hävdar att vi skall betala 6000 för. Det är oklart hur detta hål har uppkommit men det kan tilläggas att ingen renovering/underhåll har ägt rum på över 20 år. Är det rimligt att vi skall betala för detta? Diskhon som sitter där nu är ju gammal och vi vet inte ju inte heller om det är vår mamma som orsakat det. Är dödsboet verkligen betalningsskyldiga. , De kräver även pengar för en borttappad nyckel, det är väl dock svårare att bestrida. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Tack för din fråga till Lawline,

Hyresvärden har en underhållningsskyldighet beträffande bostaden och ska även ansvara för normalt slitage som uppkommit efter att en hysgäst flyttat ut. Då diskhon har suttit på plats i 20 år och då hålet är närmast osynligt, är min bedömning att hyresvärden ska stå för denna kostnad. Vad gäller nyckeln så är dock dödsboet betalningsansvarigt.

Isabella WidjestrandRådgivare