Dödsbon och skulder

Hej!

Vår far har avlidit och han efterlämnar sig en fastighet. det finns 100 000 kr i lån på fastigheten. Vad jag förstår så ärver man inte skulder. Banken vill att vi (jag och min syster) skall dela på detta och ta varsitt lån. Då övertar ju vi skulden, och vad jag förstår så ärver man inte skulder, utan det tillförs dödsboet, har jag fel?? Jag vill gärna ha ett lätt svar, så det inte blir så krångligt och förstå, denna värld är inte lätt förstå.

Med vänlig hälsning

Jörgen

Lawline svarar

Hej, tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Det är korrekt att man ej ärver skulder, men det är endast sant i den mening att skulle din far ha avlidit och haft större skulder än han haft egendomar, så skulle ni inte ärvt detta överskott av skulder.

I detta fall antar jag att fastigheten han har lämnat efter sig är värd mer än 100 000 kr. Om det då inte finns några andra pengar i dödsboet så skulle fastigheten behöva säljas för att man skulle kunna betala lånet och överskottet skulle då delas mellan dig och din syster. Om det fanns pengar på kontot skulle man kunna använt dessa för att betala lånet och ni skulle då ärva huset utan att behöva axla några förbindelser.

Då fastigheter ofta kan vara svåra att sälja och ha mycket affektionsvärde tror jag banken ser det som fördelaktigt att du och din syster istället tillför kontanter så att banken kan få betalt på det lån som den hade till er far, och ni kan få en fastighet som ni kan välja att behålla eller sälja när ni tror ni får så mycket betalt som möjligt för den.

Jag hoppas jag kunde vara till hjälp, skulle jag ha missuppfattat något eller om du skulle ha fler frågor är du välkommen tillbaka till Lawline.

Med vänlig hälsning

Björn GunnarssonRådgivare