Dödsbodelägare?

Vi är två syskon som ärvt en fastighet efter våra föräldrar och är alltså dödsbodelägare. Är våra barn då också dödsbodelägare. Vi har fått ett förelägga från Statens VA-nämnd ställt till våra barn som dödsbodelägare men inte till oss syskon som fortfarande båda lever.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din frågeställning!

Det kan vara så att era barn är universiella testamentstagare. I sådana fall är era barn också dödsbodelägare, 23:1 Ärvdabalken. https://lagen.nu/1958:637 Dödsbodelägare är någon som omedelbart har rätt till arv.

Jag tycker ni ska kolla upp om era föräldrar upprättade ett testamente för att kunna avgöra om era barn är dödsbodelägare.

Ellinor SvenssonRådgivare