Distansavtal, ångerrätt och enskild firma

Hej.uppringd av telefonförsäljare lurad att teckna avtal,efter inspelning blev operatören väldigt otrevlig förstod då att jag blivit lurad,han sa att det var 14 dagar ångerrätt,har försökt ringa men får inte tag på dom,skickat rekommenderat brev till företaget,men vet inte om de tar ut detta.Har enskild firma.vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Distansavtalslagen stipulerar visserligen en ångerrätt för avtal ingångna exempelvis via telefon, men lagen är endast tillämplig på konsument-näringsidkare-förhållande. Eftersom du ingick avtalet i din enskilda firma, är det inte givet att du betraktas som konsument i lagens mening -- tvärtom jobbar du i uppförsbacke. Du måste påvisa att du ingick kontraktet i ett huvudsakligen privat ändamål. I så fall kvalificerar du för fjorton dagars ångerrätt enligt lagens 10 §. I samma bestämmelse framgår att det är tillräckligt att konsumenten kan visa att den skickat iväg ett meddelande i vilket ångerrätten utövas, och att det inte spelar någon roll huruvida näringsidkaren bekräftat eller ens mottagit meddelandet.

I ditt fall har de lovat dig en ångerrätt och det spelar således ingen roll huruvida du är näringsidkare eller konsument. Det kan dock bli problematiskt att bevisa deras utfästelse, om du inte spelade in samtalet.

Det är juridiken. Mitt praktiska råd är som följer. Du har utövat din ångerrätt via ett rekommenderat brev och således gjort vad du kunnat. Även om du inte kvalificerar som konsument, uppmanar jag dig att vidhålla din uppsägning av följande skäl. (1) Näringsidkaren är uppenbarligen under intrycket att du är en konsument. (2) Även om näringsidkaren anser att det finns skäl att misstro att du är konsument, är det osannolikt att de tar det vidare till domstol. Lurendrejerifirmor som deras är i regel ljusskygga och räknar med att folk inte gör motstånd. Om och när de börjar skicka fakturor ska du bestrida dem. Om de väljer att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden bestrider du även det. Då tvingas näringsidkaren ge upp eller ta striden vidare till domstol. Eftersom det är långtifrån sannolikt att de vinner framgång där, lär de välja dörr ett.

Stort lycka till. Du är välkommen att återkomma om du har ytterligare frågor! elias.olsson@lawline.se

Vänligen,

Elias OlssonRådgivare